De stand van zaken rondom invoering ‘nieuwe’ energielabel!

De invoering van het nieuwe energielabel per 1 januari 2021. Het is alweer twee weken geleden. Een complexe wijziging, op een gevoelig politiek dossier. Tot een paar dagen voor de invoering, werden er nog amendementen besproken in de Tweede Kamer. Spannende voorbereiding dus. Omdat inmiddels in de praktijk zichtbaar wordt wat de effecten zijn, leek het ons goed een update over de stand van zaken te geven. Want niet alles verloopt even vlekkeloos in deze markt. We hadden de minister hier middels een open brief al voor gewaarschuwd.

De vier meest hinderlijke punten voor u als klant;

1. We kunnen de labels niet afmelden

Helaas konden we de energielabels die we, in grote getalen hebben opgenomen, tot afgelopen week nog niet afmelden. Pas sinds enkele dagen, twee weken na de invoering van de verplichting, zijn de overheidsystemen zover in orde dat we onze allereerste energielabels konden afmelden. Tot op de dag van vandaag overigens nog steeds met de nodige problemen!

2. Examens uitgesteld

We hebben nieuwe mensen klaar staan om examen te doen. Om onze capaciteit nog verder uit te breiden. Helaas echter zijn er nauwelijks mogelijkheden omdat opleidings- en examencapaciteit niet voldoet aan wat er nu in de markt nodig is. Door richtlijnen rondom corona, moesten de examens ook nog eens worden uitgesteld. Het gevolg is lange wachttijden voor de in allerijl opgezette online examens. En de uitslagen van de examens laten ook nog eens tot 6 weken op zich wachten. Een onwerkbare situatie in een gespannen markt.

3. Zeer complexe opname-eisen

Het energielabel vraagt om een behoorlijk complexe opname, die naast de opname ter plaats, ook nog een lange uitwerktijd kost voor de inspecteur. Met de nieuwe methodiek kunnen we nog maar maximaal drie woningen per dag opnemen. Zeker in de fase dat alles nog nieuw is, ook voor de inspecteurs. Een intensief leertraject en een aanslag op de beperkte capaciteit!

4. Het is heel druk!

Dat is toch goed nieuws zult u misschien denken? En dat is het ook. Echter gezien de bovenstaande problemen, hebben wij ondanks de maandenlange voorbereidingen, alsnog problemen om uw opdrachten direct te verwerken. We zien de verwerkingstijden langzaam maar zeker oplopen. Wij kunnen er dan misschien zelf niet veel aan doen, maar toch is dat heel vervelend. Voor u en uw klanten! Daarvoor een welgemeend excuus!

Gaat er iets wel goed?

Jazeker! Jazeker! It giet oan, het gaat gewoon allemaal door. We zijn heel erg blij, dat na maanden van voorbereiding, in de praktijk blijkt dat er vele makelaars vertrouwen op onze dienstverlening. Heel veel ‘slimme makelaars’ zoals u. Zo noemen wij de makelaars die enthousiast zijn over hun persoonlijke ‘labelhuisjes‘ en daar ook goed gebruik van maken!

Uw persoonlijke labelhuisjes?

energielabel2021, label2021, Perfectkeur actueel, Uitgelicht, Zakelijk

Wat kunt u als makelaar verwachten?

Menu